www.mte.se

MTE - prestandautveckling för finsmakare

Produkter

Avgassystem
Ett högeffekts 63,5 mm avgassystem från katalysatorn och bakåt med fullflödes ljuddämpare och ett kraftfullt 100 mm runt ändrör i rostfritt stål. Ett dovt sportigt ljud som inte blir störande i höga hastigheter och som uppfyller de europeiska kraven. Finns till alla modeller från -94 och senare. Monteras utan några modifieringar i originalfästen på ca 30 minuter.

Bromsar
Borrade bromsskivor, metallomspunna bromsslangar och sportbromsbelägg reducerar bromssträckan, minskar värmeeffekten och ger en mer distinkt respons. För den kräsne finns en komplett racingbromssats med Brembo bromsok på begäran (erfodrar minst 17" fälgdimension).

MTE-Uppgradering motorstyrenhet, ECU uppgradering
MTE är i dag så gott som ensamma som eftermarknadsföretag om att kunna uppgradera alla Volvos bensinturbomotorer helt utan att lödning. Uppgraderingen utförs med sk flashteknologi- densamma som biltillverkarna själva använder sig av.

Fördelarna med flashteknologin är många, men några av de viktigaste är mekanisk tillförlitlighet, enkelhet snabbhet och att det går att utföra om och om igen utan någon somhelst förslitning i styrenheten.

Den mekaniska tillförlitligheten som flashteknologin erbjuder är överlägsen i- och ur-lödningsförfarandet i och med att alla komponenter lämnas fysiskt orörda. Vidare innebär omlödningsförfarandet ofta att man använder en typ av sockel ovanpå vilken en mekanisk konstruktion bestående av adapterkretskort och ev krypteringschip ovanpå vilken det förändrade programchipset appliceras. Denna konstruktion kan fysiskt ej göras tillräckligt liten och låg för att inte utsätta sockelns lödning och styrenhetens kretskort för kritiska böj-drag-och vridspänningar i den tuffa miljö bilmonterade komponenter måste uthärda med vibrationer och klimatförändringar.

Flashteknologin innebär att en extern dator PC eller annan PC-baserad diagnostutrustning ( som tex Volvos VADIS) enkelt kan begära att motorstyrenheten själv förändrar sin programvara internt med hjälp av enkla kommandon sända från PCn till styrenheten.

Enkelheten och snabbheten ligger i att då en tillämpning av flashtekniken väl är utvecklad går själva omladdningsförfarandet mycket snabbt, typiskt 5-10 min.

Något som däremot inte går fort, och enligt vår enligt vår mening inte ska göra det heller , är utvecklingen av en applikation som kan hantera flashteknologin för alla typer av styrenheter en biltillverkare kan använda sig av. Även uppgiften att utveckla uppgraderingsprogram för alla drivlinekombinationer med allt vad innebär av kalibreringsarbete, testning och validering etc är mycket, mycket tidskrävande om prestanda, körbarhet och kompatibilitet med verkstadsutrustning skall säkerställas. Exempelvis tog det 3 år (15 man år) för MTEs utvecklingsteam att utveckla en fullt tillförlitlig tillämpning för Bosch ME7.x för Volvoapplikationer. Därför blir priset tyvärr lite högre. Det du som kund betalar lite extra för är inte tiden som säljaren spenderar med dig utan MTE teamets utvecklingskostnader. Genom att ha ett team som tillsammans har mycket gedigna kunskaper i förbränningsteknik, fordonsdynamik, programvaruutveckling av inbyggda system, programvaruutveckling för PC-applikationer samt ett utvecklingslaboratorium av högsta industristandard kan MTE borga för att kvaliteten och tillförlitligheten på samtliga MTEs produkter håller klass gott och väl med den basprodukt vi förädlar.

Fjädrar
Med den ökade prestandan behöver man även förbättra vägegenskaperna. En TME sportfjädersats är ett bra första steg. Sportfjädersatsen sänker din bil ca 25 till 40 mm (beroende på modell). Sportfjädersatsen är framtagen för att ge din bil bästa möjliga vägegenskaper med mycket liten förändring i åkkomfort. Om du önskar ytterligare förbättringar finns även sportgastrycksstötdämpare och krängningshämmare att komplettera med.

Fjäderbensstag
Med förstärkta chassidetaljer på din bil ökar belastningen på fjäderbenens infästningspunkter. Fjäderbensstaget förbinder infästningspunkterna, minskar flexningen vid kurvtagning och ger mer exakta vägegenskaper med bättre styrrespons. Mittstaget och ändbultarna är av natureloxerad aluminium och ändfästena är av laserskuren 4 mm tjock stålplåt som pulverlackerats svart. Monteras på ca 10 minuter.

Stötdämpare
Bilstein sportstötdämpare finns till 850 och 70-serien 1994-2000 samt alla C70. Finns ej till AWD.

Utbytesturbo
Om du söker bättre prestanda för din 850 eller 70-serie Turbo så har du hittat rätt! Med en TME uppgraderad motorstyrenhet bibehåller du körbarheten, samtidigt som du har ett extra krafttillskott när du behöver det. Effekten för 2,3 litersmotorn blir 275 till 300 hkr och 370 till 430 Nm, 2,0 litersmotorn blir 235 hkr och 340 Nm och för 2,5 liters lättrycksmotorn (AWD) blir 235 hkr och 350 Nm (i kombination med TME avgassystem; beroende på marknad och motorutförande). Till skillnad från vanliga chipsbyten så är TMEs motorstyrenhet en total uppgradering som optimerar hela programvaran i motorstyreheten utan att några komponenter byts ut, så att det ökade effektuttaget är kompatibelt med alla originalfunktioner. TME motorstyrenhet finns till alla 2,3 och 2,5 liters 850 Turbo samt alla turbomodeller i 70-serien. Monteras på ca 5 minuter.