www.mte.se

MTE - prestandautveckling för finsmakare

Teknik

Vanliga frågor

Vanliga frågor

Hur stor turbo skall jag ha?
Svaret är kort men inte uttömmande:
Der beror på vilken karaktär du önskar att din bil skall ha, dvs. hur du kommer att använda den.
För att utveckla det hela kan vi enkelt säga att en mindre turbo gör din bil rappare på gasen och kraftigare längre ner i varvtalsregistret. En större turbo ger har en längre tidsmässig startsträcka (längre turbo lag, eller långsammare spool-up för att använda några synonymer).
När den väl kommer så kommer den så mycket att man får hålla i hatten. Så för att komma till ett svar på din fråga skall du först svara dig själv på frågan: Hur vill jag att min bil skall vara?
Sen ringer du till oss på 08 - 621 01 00 alt, 0706 93 11 33 så hjälper vi dig med glädje att skräddarsy en lösning som passar just dig! Välkommen!

Går det bra att bara köra "chippat" utan att byta övrig hårdvara?
Ja, men man bör tänka på att när man pressar bilen så blir det fort MYCKET varmt om man inte har anpassat bilen med tex större avgassystem etc, vilket kan medföra skador tex på kat, lambdasond, turbo eller avgasventiler etc.
Följderna av att använda effekten vårdslöst kan bli allt ifrån inga till katastofala (det senare betyder motorhaveri).
Det allra viktigaste att tänka på med en trimmad turbobil är att tiden motorn exponeras for högt effekt uttag måste vara kort för att minimera riskerna, med kort menas typiskt 30sek. därefter bör man kora med lugnt lågt/medemåttigt gaspådrag under några minuter innan man "går på" igen.

Den bästa garantin mot tråkigheter är utan tävlan att du som förare känner ett samvete mot sin bils motor - mycket effektuttag för ofta är kan vara skadligt for motorns hälsa. Detta gäller även otrimmade bilar.

Ökar bränsleförbrukningen om jag trimmar bilen?
Inte nödvändigtvis. Vid samma momentuttag som när bilen är otrimmad så är bensinförbrukningen oförrändrad. Däremot om man gasar på hårt och "använder" sin nya prestanda så går det givetvis åt mer bränsle.

I ett flertal fall där vi optimerat bilar lite mer än bara ECU-uppgradering är det vanligt att man bensinförbrukningen MINSKAR markant.
Hur konstigt det än låter så är fallet ofta att en mer trimmad bil förbrukar avsevärt mindre bränsle vid normal körning.

Kan trimmning vara skadlig för min bil?
Det allra viktigaste att tänka på med en trimmad turbobil är att tiden motorn exponeras for högt effekt uttag måste vara kort för att minimera riskerna, med kort menas typiskt 30sek. därefter bör man kora med lugnt lågt/medemåttigt gaspådrag under några minuter innan man "går på" igen.
Den bästa garantin mot tråkigheter är utan tävlan 2 saker:
1. Att du med omsorg väljer en trim leverantör med hög kunskapsnivå, så att du får en produkt utvecklad med samma kunnande och säkerhetsnormer som bilindustrin änvander.
2. Att du som förare känner ett samvete mot sin bils motor - mycket effektuttag för ofta kan vara skadligt for motorns hälsa. Detta gäller även otrimmade bilar.