">
www.mte.se

MTE - prestandautveckling för finsmakare

Företaget

LĂ€nkar

Rototest
Hur mycket krÀm har du i din bil egentligen?! Kom in och effektmÀt din bil i MTEs Rototest-anlÀggning sÄ Àr det fÀrdigsnackat sen... Resultatet blir svart pÄ vitt (fast i fyrfÀrg) i form av ett lÀttlÀst effektcertifikat som tydligt visar effekt och vrid i diagramform. EffektmÀtning i en RototestanlÀggning motsvarar den mÀtmetod som anvÀnds av bilindustrin och Àr en av de mest exakta mÀtmetoderna som finns att tillgÄ idag. Har du inte mÀtt effekten i en Rototest anlÀggning har du inte effektmÀtt... (lÀs fakta om Rototest nedan)
Sugen? Ring gÀrna sÄ berÀttar vi mer.

Fakta om Rototest:
En Rototest dynamometer Àr fastkopplad till de drivande hjulnaven, det kan alltsÄ inte slira alls, nÄgot som det gör pÄ en rullande landsvÀg. Vi grundar aldrig officiella siffror pÄ nÄgon sk dynamisk mÀtmetod. Samtliga biltillverkare mÀter upp sina officiella prestandauppgifter efter under beskriven metod och nÀr en orginalbils effekt uppmÀts med denna metod nÄr vi ganska exakt till biltillverkarens uppgifter. MÀtmetoden har ocksÄ pÄvisat bÀst repeterbarhet av alla i dagslÀget kÀnda mÀtmetoder. Detta Àr m.a.o. det enda sÀttet att rÀttvist kunna jÀmföra ett trim med biltillverkarens uppgifter. Slutligen, hÀstkrafter och vridmoment Àr bÄda den kraft som uppnÄs vid ett visst varvtal. Det finns alltsÄ ingen variabel mellan de bÄda för ett givet varvtal, utan har man ett vÀrde i Nm vid ett visst varvtal sÄ innebÀr det alltid samma antal hkr vid detta varvtal. Vridmomentet som oftast Àr maximalt nÄgonstans i motorns mellanregistervarvtal Äterspeglar alltsÄ hur mÄnga hkr som finns tillgÀngliga vid detta varvtal. Vid en acceleration spenderas den mesta tiden just i mellanregistret och dÀrför Àr det vridmomentet som vinner racet.

Hur gÄr sjÀlva mÀtningen till?
Nu till det vÀsentliga, hur vi mÀter upp en effektkurva. Vi delar upp motorns varvtalsregister i ett antal belastningsvarvtalspunkter, typiskt med 500 varv/min mellan varje punkt. Vid varje av dessa punkter hÄlls varvtalet konstant av RototestanlÀggningen. LÄngsamt ökas belastningen tills gaspedalen Àr i botten och dÀrefter avvaktar vi nÄgra sekunder tills effektuttaget har stabiliserats (eventuella laddtrycksöverslÀngar och andra dynamiska fenomen ebbat ut). Vid det hÀr laget har motorn varit under full belastning under nÄgra sekunder och bÄde motorns varvtal och effektuttag Àr konstanta - belastningstillstÄndet Àr statiskt. Nu börjar mÀtningen. Rototest-datorns mÀtning aktiveras och mÀter vridmomentet med en hastighet av 10ggr/sek. och ett medelvÀrde för de tre sista sekunderna sparas. Denna process upprepas för var och ett av de förbestÀmda varvtalen i motorns varvtalsregister. Resultaten av mÀtningarna sammanstÀlls sedan i ett certifikat som kunden fÄr med sig.

Uppgraderingar och angiven kontra mÀtt effekt
Varje bil Àr en individ, ibland Àr spridningen mindre och ibland Àr den större. Detta gÀller mellan bilar, men Àven mellan olika typer eller individer av dynamometrar och dessutom de omgivande faktorerna vid olika test tilfÀllen, temperatur, brÀnslekvalitet, slitage pÄ motorns hÄrdvara, luftkylnings kapaciteten hos dynamometer utrustningen. Vi klargör dÀrmed att de effekt och moment siffror vi anger för vÄra uppgraderingar och kit Àr den effekt vi mÀtt pÄ en nÀstan ny bil vid utvecklingstillfÀllet pÄ vÄr dynamometer. och inte en garanti att varje bil pÄ varje dyno vid varje tillfÀlle kommer att visa det resultat som vÄr visade vid utvecklingstillfÀllet. Andra dynamometrar kan visa mer eller mindre, och bara en före och efter test pÄ samma dag pÄ samma dyno kommer att berÀtta nÄgot om vad resultatet av en modifiering av bilen visade.
Vidare saknar de flesta dynamometeranlÀggningar tillrÀcklig luft kylning (fartvindsimulering), den uppmÀtta kraften kan alltsÄ bli mindre pÄ en dyno Àn den kommer att vara i verkliga livet nÀr man kör pÄ en riktig vÀg. Ett exempel pÄ detta: för att ge 300 km/h fartvind över hela bilen, behövs en flÀkteffekt pÄ i storleksordningen 3000hp ( High- end F1 vind / dyno tunnlar ligger runt dÀr i flÀkteffekt ) . Ta en titt pÄ den Dyno anlÀggning du brukar gÄ till. Du kommer troligtvis se att flÀkten har en mÀrkeffekt pÄ nÄgonstans runt 3 - 10hp . Som referens anvÀnder MTEs dynamometer totalt ca 140hp.
SÄ inte blir alltför besviken av absoluta effektsiffror, om du finner dem för lÄga. Det Àr ju hur bilen gÄr och kÀnnes och presterar som verkligen betyder nÄgot.

http://www.rototest.com

These features alone make Watchville worth downloading, in my replica watches uk opinion. A few tech industry journalists suspected that Watchville was the beginning of replica watches uk a new commercial venture for Rose, or that he has immediate plans on how to monetize Watchville. Rose denies these rolex replica uk claims, saying that he isn't planning on including any type of advertising in Watchville, and rolex replica uk even plans to offer traffic metrics to publishers like Blogtowatch that replica watches uk he includes in his feed. Rose doesn't outright prohibit the future opportunity to develop Watchville replica watches uk into something with a commercial element, but there are no replica watches sale current plans. Something like that would require a rich community of users - and Watchville has just begun. Whether or not Watchville has 1,000 or 1,000,000 users a few months from now, I see it as an affectionate application by Rose for one of his favorite hobbies.